Analyse this:

Blogo-metafizica. Internetul e un proiect uman unic, el se inventeaza inca, noi toti facem asta fiecare contribuind in felul nostru unic, prin scripturile noastre, prin click-urile noastre, dorintele sau adversitatile noastre, caci noi suntem Internetul !

Mini-CV. Am facut graphic design, apoi web design, am stat cativa ani pe taramul CM (content management) pentru a ajunge la web analytics, pasiunea cea din urma si cea mai durabila.

De ce web analytics ? Pentru ca analiza de web este printre putinele activitati care ne invata cum sa intelegem limba esoterica a web-ului. Web analytics este o oglinda cu care ne putem privi pe noi insine printre miliardele de biti de informatie ce strabat Reteaua.

Fie ca ne preocupa web-ul din pasiune, pentru un business sau pentru compania la care lucram, numitorul comun al succesului se numeste la fel: web analytics.

luni, 27 octombrie 2008

Secretele ignorate ale web-ului




Daca ati avut dificultati cu testarea scripturilor atunci cand implementati solutii WA (web analytics) si nu aveati posibilitatea de a le verifica atunci trebuie stiti de Firebug-ul oferit de Mozilla, unul din cele mai performante instrumente de debugging. Desi nu e un instrument nou (lansat in 2006), am fost surprins sa vad cum developeri cu experienta, din multe arii ale web-ului, trec usor cu vederea acest extrem de util plugin ignorand multele beneficii pe care le ofera.

Ei bine, Firebug este soldatelul loial al celui care se ocupa de implementarea solutiilor web analytics. Este o unealta pe care eu o folosesc 'la greu' ori de cate ori adaug, sterg sau verific scriptul ori variabilele conexe pe care le folosesc in pagina. Printre caracteristicile de succes ale acestui tool numaram JavaScript Error Status Bar Indicator(este un avertizor in status bar care iti afiseaza erorile Javascript, CSS sau XML), XMLHttpRequest Spy(te ajuta sa-ti urmaresti cererile XMLHttp in consola). De asemea este excelent pentru urmarirea cererilor de tip asincron (AJAX).

Smecheria e ca permite o evaluare real-time a performantei scripturilor din pagina fiind din acest punct de vedere un instrument nepretuit cand vrem sa monitorizam ce scofala am facut cu implementarea fara a astepta popularea rapoartelor din tool-ul nostru de web analytics.

Cu Firebug mai puteti sa:

- editati Javascriptul instalat (Exemplu: executati scriptul pe care-l puteti testa in consola apoi - capacitatea de Emulare a Firebug-ului este uimitoare).

- verificati daca cookie-urile sunt setate corect. Extrem de folositor atunci cand folositi un o solutie de tracking persistent (care permite identificarea vizitatorilor unici pe ora, zi, saptamana, luna, trimestru, an).

- imbunatatiti timpul de incarcare al paginii - Firebug va da timpii de incarcare a-i tuturor elementelor din pagina (imagini, scripturi, obiecte flash etc.) incat va puteti da seama imediat de cauza timpilor mari. Aviz celor doritori de multi, multi indicatori care sa le inunde rapoartele si cred ca instalandu-si pe site mai mult de trei tool-uri de web analytics vor obtine o iluminare brusca in ce priveste secretele traficului web.

Ce sa mai, Firebug-ul face aproape de toate fiind pe list "must have it" a oricarui developer WA. Te poate scoate din necaz cu multe buguri greu, daca nu imposibil de detectat ochiometric. Asadar lasati mandria de coderi si instalati-va Firebug-ul (click aici pentru descarcare de pe pagina oficiala).

Make your life easier !

miercuri, 22 octombrie 2008

Lectia de elocventa a lui Hans Rosling




Ce important este sa ai o viziune, atunci cand te apuci de analiza datelor si ce pacat ar fi ca ea sa ramana ascunsa intelegerii celorlalti, tocmai beneficiarilor !

In legatura cu acest lucru mi-am adus aminte de un clip vizionat cu ceva vreme in urma, un clip ce m-a impresionat destul de mult atunci. E vorba de No more boring data, un speech tinut de Hans Rosling la Monterey California pentru TED(Technology, Entertainment, Design), care e evenimentul numarul unu in lume cand vine vorba de a pune stiinta si spectacolul impreuna.

O excelenta demonstratie de elocventa si creativitate din partea lui Hans Rosling, medic si profesor de prestigiu, care pur si simplu pune cifrele la treaba. Este o prezentare despre starea sanatatii globale in raport cu veniturile. Conform logicii clasice acest tip de prezentare este prin definitie plictisitor insa fermecatorul profesor suedez ne demonstreaza intr-un mod absolut stralucitor, exact contrariul. Analiza datelor poate deveni la fel de plina de pasiune precum comentariul unui meci de fotbal (am avut uneori aceasta senzatie in timpul prezentarii). Explicatiile lui se succed intr-un ritm alert ce ne face sa trepidam alaturi de prezentator care ne arata ceva ce ar trebui sa fie o infatisare rece a unor statistici.

Multi cred ca analiza de date este o activitate plictisitoare. Pentru ei, inseamna doar insiruiri de cifre, statistici terne insotite de prezentari la fel de lipsite de stralucire si inspiratie. Ceea ce nu prea stiu toti acesti oameni, este ca orice analiza a datelor presupune incursiuni in mintea multor oameni pe care trebuie sa-i intelegi pentru a veni apoi cu o pista de investigare corecta ce va raspunde acelor nevoi. Mai mult, datele odata adunate nu vorbesc de la sine ci trebuie facute "sa-si spuna povestea" iar pentru asta este nevoie de multa imaginatie si, de ce nu, inspiratie. Aici plasez eu lectia de elocventa a lui Rosling.



Avansez si o predictie personala aici. Generatiile viitoare ale instrumentelor de analiza vor fi din ce in ce mai mult image oriented punand la dispozitia prezentatorului fel de fel de flow-uri si grafice dinamice. Omniture Discover va poate oferi un indiciu cu privire la uneltele viitorului. Pentru cine nu are acces va invit sa explorati online chiar Trendalyzer-ul folosit de Hans Rossling (click pe imaginea de mai sus) care a fost cumparat de Google, circuland zvonuri ca tranzactia s-ar fi incheiat imediat dupa conferinta.

Inutil poate sa repet ca acest articol este o invitatie din toata inima la vizionarea acestei prezentari de exceptie.

Cei de la TED au un sistem foarte interesant de rating. Alegi dintr-o lista de cuvinte pe cel care crezi ca se potriveste cel mai bine prezentarii. Imi amintesc cu placere cum am votat maximul pe Inspiring.

vineri, 17 octombrie 2008

De ce web analytics ?


Cateva din motivele ce-mi vin instant in minte ar fi: este un domeniu captivant in care te afli permanent fata in fata cu tehnologiile web cele mai noi si tehnici de marketing revolutionare, oamenii din domeniu sunt extrem de interesanti care te incanta prin creativitatea lor si nu in ultimul rand mentionez ca poate fi o activitate extrem de lucrativa. Pe scurt spus, e un domeniu nou unde poti tu insuti contribui substantial, nu te plictisesti, creativ si castigi si bani. La noi in Romania aceste atribute se aplica chiar mai mult fiecare putand deveni artizanul propriei povesti de succes.

Ce inseamna insa web analytics si care ar fi portretul unui web analyst ?

WEB ANALYTICS
Este studiul comportamentului uman in mediul online urmarind atingerea unor targeturi ce sunt stabilite in functie de tipul site-ului. De exemplu daca este un site de vanzari atunci web analystul este cel ce va studia traficul de pe site si va veni apoi cu strategii prin care se va vinde mai mult, daca este o galerie foto atunci va incerca sa mareasca foarte mult audienta s.a.m.d.


UNELTELE WEB ANALYTICS

Pentru realizarea acestor obiective avem nevoie ca activitatea utilizatorului pe paginile noastre sa fie capturata cumva. Aici intra in joc uneltele specifice care servesc acestui scop: web analytics software. Aceste instrumente ne ajuta sa capturam si sa masuram activitatea utilizatorilor nostri. Cateva exemple populare ar fi SiteCatalyst, Webtrends, Google Analytics sau Clicktracks. Fiecare dintre aceste tool-uri vine cu propria paleta de solutii desi in mare toate urmaresc acelasi lucru: sa mareasca eficienta site-urilor noastre indiferent care ar fi scopul lor.

PROFILUL ANALYSTULUI
Este ceva ce nu a fost inca definit in totalitate Asociatia de Web Analytics lucrand in continuare la niste standarde (fisier pdf) ce vor constitui si bazele unei viitoare certificari. Aceste standarde vor fi facute publice in primavara anului 2009. Dupa cum vedeti, portretul web analystului este inca unul in lucru insa cu toate acestea exista niste cerinte absolut certe cu privire la ce ar trebui orice web analyst sa stie. Acestea includ marketing online, statistica, notiuni de codare web (discutabil dupa unii ). Intr-o companie care depinde de mediul online jobul de web analyst este unul cheie pentru ca multe din deciziile managementului, strategiile marketing si activitatea celorlalti contributori la site va fi decisiv influentata de semnalele primite de la web analyst.

Succesul sau esecul multor companii stau de multe ori in mana analistilor web. Managerul responsabil de online isi pierde calitatea de manager atunci cand componenta de web analytics lipseste. Este o veche teorie ce se pierde de acum in istoria business-ului, probata de prea multa vreme incat sa nu devina o axioma: "Nu poti conduce/administra ceea ce nu poti masura (en you cannot manage what you cannot measure)" iar web analystul exact asta face: MASOARA.